5 (+1) lecţii de la Steve Jobs
Fondatorul şi sufletul companiei Apple a fost ieri omul zilei, la nivel global. Din multe câte s-au spus despre el am ales câteva idei care explică în oarece măsură de ce Steve Jobs suscită atâta interes şi pasiune. Sunt în acelaşi timp câteva lecţii de administrare a imaginii personale, extrase din experienţa unui om care a valorificat maximal expunerea şi influenţa personală.
Ce face o imagine personală de impact?
- O imensă aptitudine pentru interrelaţionare. Principala calitate a antreprenorului Steve Jobs este considerată a fi abilitatea sa de a crea şi impulsiona echipe de mare valoare, prin atragerea celor mai buni experţi şi motivarea celor mai diferite temperamente. (O ediţie foarte bună de The Money Show, dedicată lui Steve Jobs.)
- O excelentă intuiţie a momentului propice. Produsele Apple nu sunt invenţii, propriu-zise. Mp3 playere existau înainte de ipod, smart-phone-urile apăruseră înainte de iphone, tableta electronică fusese inventată înainte de ipad. Steve Jobs a dovedit cel mai adesea o înţelegere superioară a contextului de piaţă, ceea ce i-a permis să sincronizeze momentul lansării unui nou produs cu aşteptările publicului şi cu oferta generală din piaţa de comunicaţii (reţele wi-fi, producători şi distribuitori de conţinut media etc).
- Un nesăţios apetit pentru spectacol. Steve Jobs este responsabil de fiecare mare lovitură de marketing a companiilor unde a activat. De la clipul publicitar pentru Apple MacIntosh, în 1983, până la prezentările noilor produse Apple, după 2000. S-a implicat direct în campaniile de promovare şi cu fiecare ocazie s-a folosit de sine ca de un actor, moderator, comunicator.
- Permanenta identificare cu clientul. Produsele Apple au ieşit în piaţă de multe ori cu întârziere faţă de momentul anunţat iniţial; pentru că – spune legenda – Steve Jobs nu înceta să vină cu noi propuneri de îmbunătăţire, sugestii apărute în urma testării personale a prototipurilor. “… Jobs a devenit vrăjitorul bun al omenirii, cel care lua focul din Olimp şi-l punea la dispoziţia muritorilor, făcându-l mai atrăgător şi mai simplu de folosit ca oricine altcineva.” (Vlad Mixich)
- O viaţă de poveste, în care dificultăţile şi reuşitele se succed în ritm ameţitor. Steve Jobs este unul dintre personajele cheie ale unui sector economic cheie al ultimelor decenii. Alături de congeneri ca Bill Gates (Microsoft), Mitch Kapur (Lotus) sau Michael Dell (Dell Inc), Steve Jobs personifică exemplar dinamica şi imprevizibilul din domeniul tehnologiei informaţiei, o industrie care a transformat profund viaţa omenirii. Iar Steve Jobs a marcat această industrie într-o manieră inconfundabilă.
Dar ceea ce îl face pe Steve Jobs cu adevărat remarcabil este nu transformarea pe care o aduce în lume, indiferent cât de spectaculoasă este aceasta. Vlad Mixich o spune perfect: “Omenirea tresare când Steve Jobs strănută nu pentru ca e genial, ci pentru că e atât de aproape.”
STEVE JOBS
- It’s not the consumers’ job to know what they want.
- Design is not just what it looks like and feels like. Design is how it works.
- To turn really interesting ideas and fledgling technologies into a company that can continue to innovate for years, it requires a lot of discipline.
- Why join the Navy if you can be a pirate?
- I want to put a ding in the universe.