Omul sursă/suport este omul către care face trimitere o imagine publică. Este titularul şi beneficiarul brandului. Influenţează prin acţiunile sale modul în care este văzut. În acelaşi timp, suportă presiunea multiplă care vine, pe de-o parte dinspre imaginile pe care ceilalţi le au despre el, iar pe de altă parte se modifică pentru a confirma brandul, odată ce l-a identificat. Tânărul fiu de morar este în povestea lui Perrault modelul omului sursă/suport şi propune cel puţin 10 lecţii utile.  Motanul fermecat ne-a dat deja 10 lecții pentru PR-iști şi 10 lecţii despre brand.

10 lecţii pentru omul sursă/suport

1. Poţi să ai un brand şi să nu ştii acest lucru (sau să nu ştii cât poate fi brandul de folositor).
“Tânărul era destul de nemulţumit pentru că primise atât de puţin.”

2. Brandul tău poate ajunge acolo unde tu nici nu te gândeşti.
“Mândru de prada sa, motanul se duse la palat şi ceru să vorbească cu Majestatea Sa.”

3. Ai răbdare. Poate dura foarte mult până când magia relaţiilor publice începe să dea rezultate.
“Motanul a continuat, vreme de două sau trei luni, ca din când în când să ducă vânat Majestăţii Sale, din partea stăpânului său.”

4. Ascultă ceea ce îţi cere brandul, chiar dacă nu înţelegi exact de ce.
“Marchizul de Carabas făcu ceea ce îl sfătui motanul, fără să ştie de ce.”

E de notat faptul că pentru prima dată, stăpânul motanului este numit de povestitor “marchizul de Carabas” atunci când tânărul acceptă să acţioneze potrivit cererii motanului (brandului), chiar fără să îşi explice motivaţiile ascunse.

5. Încearcă să nu strici ceea ce fac în folosul tău aceia care cred în tine mai mult decât crezi tu însuţi.
“Regele dori să facă plimbarea împreună cu marchizul de Carabas, care se urcă în caleaşca regală şi continuă drumul.”

Este momentul crucial pentru tânărul fiu de morar, care începe să acţioneze alături de motanul fermecat, adică în linie cu brandul său!

“Motanul înţelese că planurile sale aveau sorţi de izbândă.”

6. Brandul îţi pregăteşte intrarea în scenă, dar fii pregătit astfel încât să faci cea mai bună impresie în faţa celui mai improbabil public!

Tânărul fiu de morar reuşeşte să facă o bună impresie selectei companii. Nu pare deloc surprins de ceea ce i se întâmplă şi valorifică din plin atuurile personale.

“Regele îl primi [pe marchizul de Carabas] cu cea mai înaltă curtoazie. Şi, cum hainele bune primite de la rege îi veneau de minune (pentru că era un bărbat frumos şi bine proporţionat), fiica regelui simţi, în secret, cum începe să-l îndrăgească. Fu de ajuns ca marchizul de Carabas să o privească de două sau trei ori, cu respect şi delicateţe, pentru că prinţesa să se îndrăgostească lulea.”

7. Nu te speria dacă brandul tău este mai mult decât tine, …
“‘Văd că aveţi o avere frumoasă!’, spuse regele marchizului de Carabas. ‘Da, sire, este o fâneaţă care aduce, an de an, roade îmbelşugate’, răspunse marchizul.”

Tânărul fiu de morar acceptă ceea ce motanul (brandul) spune despre el. O face – atenţie! – cu precauţie, insistând asupra faptelor şi nu asupra sa.

8. … odată pus în mişcare, brandul tău îţi oferă direcţia către care trebuie să te îndrepţi.
“Motanul, care auzise zgomotul caleştii, sări înainte şi spuse regelui: ‘Majestate, fiţi binevenit în castelul stăpânului meu, marchizul de Carabas.’ [...] Marchizul oferi braţul tinerei prinţese şi porni în urma regelui, care urcă cel dintâi.”

9. Dacă ajungi să te aliniezi cu brandul tău înseamnă că tot timpul ai spus adevărul, oricât de incredibil părea.
“Marchizul acceptă onoarea acordată de rege şi, în aceeaşi zi, se căsători cu prinţesa.”

10. Când totul îţi este la picioare, nu uita că nimic nu îţi aparţine cu adevărat.
“Cu toţii intrară într-o sală mare, unde găsiră o masă îmbelşugată, pregătită de căpcăun pentru prietenii săi. Ceilalţi căpcăuni urmau să vină ceva mai târziu, dar nu îndrăzneau să intre câtă vreme regele era acolo.”

 

Pentru cei care nu-şi mai amintesc povestea, iată aici versiunile pe care le-am folosit eu:

Engleză

Română