Zilele trecute, unul dintre foștii mei colegi mi-a făcut onoarea să-mi scrie: “Pentru mine, cel puțin, tu rămâi un șef model. Un profesionist desăvârșit.” :oops: Întâmplarea face că tocmai citeam ceva pe tema asta.

Mai exact, cele 12 motive pentru care șefii sunt antipatici! OK, unii dintre ei! Sau unii dintre noi! Ideea e că avem 12 comportamente pe care, mai des sau mai rar, le afișăm cu toții. Nu sunt strict legate de șefi, dar atunci când apar la cei aflați în poziții de decizie, aceste comportamente sunt distrugătoare: pentru subalterni, pentru organizație și pentru șeful însuși.

Comportamentele de mai jos au fost identificate de cercetătorii americani – :) – la începutul anilor ’90. Donald Zauderer le-a sintetizat, apoi au fost preluate și confirmate în alte studii similare.

Vă invit să le verificați și voi! Puneți un nume lângă fiecare tip de comportament! Veți înțelege mai ușor de ce vă este greu sau neplăcut să lucrați cu o anume persoană. Pentru cei mereu grăbiți să se învinovățească poate fi un instrument util pentru a plasa responsabilitățile acolo unde se cuvine. Odată descoperit, fiecare comportament permite un răspuns potrivit, o abordare pragmatică. În fine, pentru șefi există parantezele finale!

AROGANTUL
Plin de propria importanță, își amplifică nejustificat valoarea în organizație și vorbește numai cu superiorii sau cu persoanele de la același nivel ierarhic. (Încearcă modestia!)

INTERESATUL
Concentrat pe propriul interes, se folosește de organizație și de colegi în scopuri personale. Întrebarea cheie, rostită sau nu, atunci când se decide să facă ceva este “mie ce-mi iese?” (Concentrează-te pe țintele generale!)

PARȘIVUL
Obișnuiește să îi înșele pe ceilalți cu afirmații neadevărate. Își asumă meritele pentru munca altora și se folosește de orice înșelătorie pentru a se proteja. (Fii sincer!)

NESERIOSUL
Nu reușește să respecte nicio înțelegere. Întârzie sau uită să livreze ceea ce a promis, încurcându-i pe ceilalalți. (Respectă angajamentele!)

ESCROCUL
Lucrează incorect; emite judecăți fără să cerceteze cum stau lucrurile, practică favoritismul la angajare și la promovare, atribuie cele mai interesante proiecte celor pe care îi simpatizează. (Fii cinstit!)

INTRIGANTUL
Aruncă vina pe alții refuzând să-și asume vreo responsabilitate. Își acuză colegii fără motiv și îi denigrează pentru a le distruge reputația. (Asumă-ți responsabilitatea!)

AGRESIVUL
Atentează la demnitatea umană a celor din jur. Contestă dreptul celorlați la recunoaștere publică. Nu le cere și nu le acceptă contribuția. Este foarte adesea nepoliticos și lipsit de maniere. (Manifestă respect!)

INVIDIOSUL
Plin de invidie pentru reușitele altora, tinde să fie mereu în competiție. (Bucură-te de succesul celor din jur!)

NEPĂSĂTORUL
Își neglijează subalternii și colegii. Nu le oferă acestora feed-back util în activitate: aprecieri pentru reușite, observații concrete pentru greșeli. Refuză rolurile de coach și trainer. (Ajută-i pe ceilalți să se dezvolte!)

FRICOSUL
Evită riscurile. Refuză să se confrunte cu problemele și renunță să-și susțină principiile într-un context neprietenos. (Opune rezistență nedreptății!)

RĂZBUNĂTORUL
E plin de resentimente pentru că nu reușește să-și depășească frustrările. Căută în permanență metode de răzbunare. (Iartă!)

EGOISTUL
Mereu departe de ceilalți, e închis în lumea lui. Refuză să ofere ajutor sau sprijin chiar și când i se cere și e lipsit de generozitate în recompense. (Gândește-te la ceilalți!)

 

 

Mai multe despre Donald Zauderer