Am constatat în mai multe rânduri cum mulţi dintre cei interesaţi de administrarea imaginii personale au probleme nu atât în comunicarea informaţiilor, ci îndeosebi în selectarea acelor informaţii care merită a fi transmise. Aşadar nu atât CUM, cât mai ales CE. Unii dintre noi suntem paralizaţi de lipsa informaţiilor relevante: “Ce pot să spun eu despre mine? Nu am făcut/nu fac nimic într-atât de important încât să merite a fi comunicat.” Alţii, dimpotrivă, suntem blocaţi în selecţie: “Am atâtea lucruri de spus şi nu ştiu cum să aleg ceea ce e esenţial, ceea ce e urgent, ceea ce e bine a face cunoscut mai întâi.” Între cele două extreme, întâlnim toate formele de reticenţă şi amânare.

Într-una dintre sesiunile cursului meu – Brand personal în (+1) paşi – am reuşit să identificăm patru filtre care permit selectarea informaţiilor de comunicat. Mai mult decât atât, filtrele în cauză funcţionează simultan şi ca matriţe care ghidează, propunând noi tipuri de conţinuturi. Deci, patru filtre – tot atâtea soluţii în identificarea unui CE puternic, personal şi consistent.

1. FILTRUL POVEŞTII PERSONALE

Am descoperit că o imagine personală puternică este imposibil de conceput în lipsa unei poveşti personale. Despre cum identificăm sau construim povestea personală vom vorbi altundeva. Aici e suficient să clarificăm funcţia de filtru-generator a poveştii.

Povestea personală presupune o ordonare a lumii înconjurătoare din perspectivă individuală. Din această perspectivă, o mulţime de obiecte, oameni, idei sunt irelevante sau primesc semnificaţii de rang secund, pentru că apariţia lor în povestea personală este episodică şi fără impact asupra cursului acţiunii. Alte elemente sunt intens valorizate, fac parte din universul nostru familiar şi manevrabil. Aceasta este distincţia care ne permite să operăm o primă selecţie; vorbim despre cele care au legătură cu povestea noastră, despre obiectele, oamenii, ideile care duc mai departe povestea sau aruncă o lumină nouă asupra acesteia. Ignorăm, cu bună ştiinţă şi bune sentimente :) , orice subiecte “la modă”, dacă ele nu fac parte integrantă din universul nostru, dacă nu se sunt familiare şi dacă nu îşi află utilitatea în povestea personală.

Aducem în permanenţă în faţa celorlalţi ceea ce facem pentru a ne duce povestea mai departe, acele elemente care ne califică drept protagonişti ai propriei poveşti. Vorbim despre ceea ce am făcut, ceea ce dă greutate şi relevanţă generală istoriei personale. Anunţăm ceea ce intenţionăm să facem şi îi chemăm pe ceilalţi să ni se alăture, subliniind valoarea generala a acestor acţiuni.

2. FILTRUL IMAGINII PERSONALE

Cu toată selecţia operată prin intermediul poveştii personale, rămân enorme oportunităţile: până la urmă, ne rămâne la îndemână un întreg univers în centrul căruia suntem. O a doua selecţie se poate face la nivelul imaginii publice personale. Modelul Fedeme, cu cele nouă componente ale sale, ne pune la dispoziţie încă un instrument de selecţie/producţie de conţinuturi bune de comunicat.

Prin autoevaluare şi cercetând feed-back-ul oferit de ceilalţi putem stabili care componente ale imaginii publice personale ne sunt favorabile, unde apar riscurile şi care sunt zone de oportunitate maximă. Aici este momentul deciziei strategice. Aleg să întăresc elementele de identificare favorabile, acelea care mă pun în valoare? Sau deschid noi perspective asupra mea, atacând zonele încă neconturate la nivelul publicului?

Voi selecta deci acele informaţii care corespund celor mai convenabile paliere ale imaginii publice personale: dacă mă bucur de o bună expertiză profesională voi prefera acest nivel. Atunci când atuul meu principal este plasat la nivelul înfăţişarii îl voi pune la lucru! Dacă afilierile şi colaborările sunt punctele mele forte voi ieşi la înaintare cu ele, iar dacă mă bucur de o bună notorietate voi folosi acest element pentru a-mi întări imaginea personală.

3. FILTRUL MIJLOACELOR DE COMUNICARE

În mod evident, nu avem la dispoziţie în fiecare moment toate mijloacele de comunicare pe care ni le descriu manualele. Tot la fel de clar este că fiecare dintre noi stăpâneşte umod de comunicare mai bine decât pe altul, se simte mai confortabil într-o postură decât în alta. În fine, e limpede că fiecare tehnologie de comunicare selectează automat anumite publicuri şi anumite conţinuturi.

Un alt treilea filtru apare aici. Alegem informaţiile inclusiv din perspectiva mijloacelor de comunicare de care dispunem şi pe care le controlăm în cel mai mare grad. Continuăm să lucrăm pentru a ne extinde abilităţile de comunicare, dar ieşim în public în situaţiile care ne ajută cel mai mult.

Pentru un extrovertit care leagă uşor relaţii noi şi se face în scurt timp memorabil, comunicarea interpersonală poate fi varianta de preferat. Ar fi neproductiv să se lupte pentru a scrie zilnic sau săptămânal articole pe blog. Pentru cel care e în largul lui în faţa camerelor de televiziune poate fi un calvar să intre în relaţie directă cu necunoscuţi. Sunt foarte frecvente situaţiile în care un blogger virulent în spaţiul său de confort se dovedeşte complet nepregătit să administreze, din postura de speaker, o audienţă prezentă.

În funcţie de abilităţile proprii de comunicare, de publicul pe care îl vizăm şi de accesul la mijloacele de comunicare, selectăm încă o dată ce informaţii vrem să transmitem.

4. FILTRUL OBIECTIVULUI IMEDIAT

Analiza rolurilor imaginii personale a arătat că acestea sunt patru la număr: portret, oglindă, lentilă, reflector. Ultimul filtru presupune selectarea informaţiilor având în vedere ceea ce vrem să obţinem în mod direct, prin comunicarea respectivă. Este o decizie tactică, aşadar.

Scriu, vorbesc sau postez ceva online pentru că:

- vreau să informez, să emoţionez, să conserv ceva relevant despre mine [portret]
- vreau să mă identific, să întăresc, să fiu interesant/atrăgător [oglindă]
- vreau să aduc informaţii noi, să schimb perspectiva, să lansez o promisiune [reflector]
- vreau să amplific ceva cunoscut despre mine, să clarific ceva [lentilă]

Odată identificat obiectivul imediat, selecţia devine cu mult mai facilă. Avem şansa de a construi un conţinut clar şi consistent, nu doar cu sine, ci şi cu cele transmise anterior.

Prezentarea şi explicarea acestor patru filtre în conturarea CE-ului de comunicat în construirea imaginii personale ocupă cea mai mare parte a primei zile din cursul Brand personal în (+1) paşi. În a doua zi ne concentrăm pe CUM – în principal pe descoperirea şi exersarea metodelor concrete de a ne comunica celorlalţi.